در این مقاله قصد داریم به تعریف ریفرال مارکتینگ بپردازیم. ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی به معنای تشویق مشتریان به تبلیغ محصولات یا خدمات یک شرکت در ازای دریافت نوعی پاداش است. این پاداش می تواند شامل تخفیف، کالاهای رایگان یا امتیازات دیگر باشد. همچنین در ادامه به عملکرد سی آر ام در استراتژی های ریفرال مارکتینگ و اهمیت و انواع روش های بازاریابی ارجاعی می پردازیم.
ریفرال مارکتینگ و نرم افزار سی آر ام چیست؟
ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing) یا بازاریابی ارجاعی نوعی تبلیغات است که در آن کسب و کارها مشتریان را تشویق می کنند تا خدمات، محصولات یا تجربیات خود را به دیگران توصیه کنند. برخلاف بازاریابی دهان به دهان که به اشتراک گذاری خودکار اطلاعات تکیه دارد، ریفرال مارکتینگ یک استراتژی است که شامل مشوق ها و پاداش هایی برای مشتریان در ازای ارجاعات موفق است. برای مثال، یک شرکت ممکن است تخفیف یا تبلیغ ویژه ای به مشتریان ارائه دهد تا آنها محصولات کسب و کار را با موفقیت به دیگران معرفی کنند، یا ممکن است با یک اینفلوئنسر همکاری کنند یا برنامه همکاری مشارکتی ارائه دهند تا افراد را به ترویج محصولات خود تشویق کنند. این نه تنها افراد را به اشتراک گذاری اطلاعات محصول ترغیب می کند بلکه آنها را به شرکت کنندگان فعال در فرآیند بازاریابی تبدیل می کند که به دنبال مشتریان بالقوه می گردند و ارجاعاتی ارائه می دهند. بهترین بخش از بازاریابی ارجاعی این است که نه تنها به شرکت ها سود می رساند، بلکه مشتریان نیز از تلاش های خود پاداش می گیرند. این برنامه ها یک راه عالی برای ایجاد وفاداری و افزایش پایگاه مشتریان شما هستند.
چرا ریفرال مارکتینگ و نرم افزار سی آر ام بسیار مهم هستند؟
ریفرال مارکتینگ یک روش مؤثر برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش است. در ادامه چند مورد از دلایلی که کسب و کار شما باید به داشتن یک برنامه ریفرال مارکتینگ فعال توجه کند را بررسی می کنیم.
هزینه کم یا بدون هزینه
این استراتژی، هزینه های اولیه بسیار کمی دارد. تنها چیزی که نیاز دارید یک پایگاه مشتریان پرشور، یک برنامه استراتژیک و چند ایده خلاقانه برای بازاریابی ارجاعی است. البته این به آن معنا نیست که شما نباید به مشتریان خود برای ارجاعاتشان پاداشی دهید. ارائه مشوق هایی مانند تخفیف ها یا محصولات رایگان برای تشویق افراد برای انتشار اطلاعات در مورد کسب و کار شما کمک می کند. در نتیجه حتماً هزینه هایی برای مشوق ها و برنامه ریزی در نظر بگیرید.
ارزش بالای طول عمر مشتری
یک مطالعه در مدرسه بازرگانی وارتون نشان میدهد که مشتریانی که از طریق ارجاع جذب می شوند، ۱۶٪ ارزش طول عمر بیشتری نسبت به مشتریان معمولی دارند. این بدان معناست که با گذشت زمان، مشتریانی که از طریق ارجاع جذب می شوند، از مشتریانی که از راه های دیگر کسب می کنید، درآمد بیشتری برای کسب و کار شما به ارمغان می آورند. به خاطر داشته باشید که هر مشتری که از طریق تبلیغات، تخفیف ها یا هر تکنیک بازاریابی دیگر جذب می کنید، هزینه ای برای کسب کار شما دارد. اگر مشتریان ارجاعی ارزش طول عمر بیشتری نسبت به مشتریانی که از طریق کانال های پرداختی جذب می شوند داشته باشند، می توانند سریعتر این هزینه ها را جبران کنند و در بلند مدت به کسب و کار شما در صرفهجویی کمک کنند.
احتمال بالای تبدیل
ریفرال مارکتینگ معمولاً منجر به نرخ های تبدیل بالاتری نسبت به روش های سنتی تبلیغات می شود. با ارجاعات دهان به دهان، مشتریان توصیه های شخصی سازی شده را از کسی که به او اعتماد دارند دریافت می کنند و این باعث می شود که آنها بیشتر به توصیه عمل کرده و خرید کنند. بسیاری از مصرف کنندگان نسل جدید می گویند که توصیه های دوستانشان مورد اعتماد ترین منبع برای یادگیری درباره محصولات و برندها هستند.
ایجاد اعتماد
این یک واقعیت است که انسان ها به یکدیگر اعتماد دارند. فکر کنید، اگر به دنبال یک محصول یا خدمات جدید هستید، هنگامی که توصیه ای از کسی که می شناسید دریافت کنید احتمال بیشتری دارد که خرید کنید. حتی ممکن است قبل از خرید بررسی های آنلاین را بخوانید تا مطمئن شوید که دقیقاً چیزی که انتظار دارید را دریافت می کنید. این پدیده را اغلب اثبات اجتماعی می نامند، یعنی اگر اطرافیان ما چیزی را انجام می دهند، باید آن را انجام دهیم. برخی کسب و کارها لزوماً بهترین محصول موجود در بازار را ارائه نمی دهند، اما به دلیل اینکه افراد دیگر آن را خریداری می کنند، مورد علاقه قرار می گیرند.
بیشتر بخوانید: مدیریت قرارداد در نرم افزار سی آر ام CRM | اهمیت مدیریت قرارداد و نرم افزار سی آر ام
ریفرال مارکتینگ و نرم افزار سی آر ام چه مزایایی دارند؟
بخش های بازاریابی از راه های ارتباطی و روش های جدیدی برای جذب مصرف کنندگان استفاده می کنند که اغلب مردم را با شلوغی تبلیغات بیش از حد مواجه می کند و این باعث می شود تحت تأثیر پیام های برندها قرار نگیرند. به دلیل رقابت زیاد، برخی استارتاپ ها فرصتی برای رسیدن به مخاطبان هدف خود را به طور مؤثر ندارند. مردم اعتماد کمی به برندهایی که در تبلیغات می یابند دارند و بازاریابی ارجاعی دقیقاً در این مرحله نمایان می شود چرا که مردم بیشتر تمایل دارند به توصیه های خانواده و دوستان خود گوش کنند. در ادامه به برخی از مزایای ریفرال مارکتینگ اشاره می کنیم:
- نرخ بالاتر حفظ مشتری
- افزایش پایگاه مشتری
- بهبود ارزش طول عمر مشتری
- افزایش بازگشت سرمایه (ROI)
- افزایش وفاداری مشتری
- تعامل بیشتر با مشتری
- بهبود آگاهی مردم از برند و اعتبار کسب و کار
- دسترسی گستردهتر به شبکه های اجتماعی
چگونه ریفرال مارکتینگ و نرم افزار سی آر ام می تواند به شما کمک کند؟
به عنوان مالک یک کسب و کار کوچک، احتمالاً در گذشته یک برنامه ریفرال مارکتینگ راه اندازی کرده اید یا حداقل به اجرای آن فکر کرده اید. ارجاعات می توانند یک راه عالی برای رشد مؤثر و کارآمد کسب و کار شما بدون نیاز به تغییرات بزرگ و پرهزینه باشند. ایجاد یک برنامه ارجاعی می تواند دلهره آور باشد. مدیریت روابط مشتریان یا هدیه های رایگان خودشان کار آسانی نیستند. خوشبختانه، نرم افزار سی آر ام یا مدیریت ارتباط با مشتری می تواند به شما کمک کند تا سازماندهی شده و در چارچوب برنامه ارجاعی خود کار کنید.
نقش سی آر ام در ایجاد استراتژی ریفرال مارکتینگ و نرم افزار سی آر ام برای کسب و کار چیست؟
نرم افزار CRM می تواند تمام مخاطبین شما را در یک مکان نگه دارد. شما می توانید به راحتی در پایگاه داده جستجو کنید تا تمام مخاطبینی که در سال گذشته بهروزرسانی کرده اید را بیابید و فوراً یک لیست از ارجاع دهندگان بالقوه داشته باشید. همچنین می توانید مخاطبین برتری که می خواهید برای ریفرال مارکتینگ با آنها در تماس باشید را با برچسب گذاری این مخاطبین و نگهداری آنها در یک گروه ذخیره شده، بدون نیاز به جستجوی ذهنی یا جستجو در فایل های کاغذی پیدا کنید. هنگامی که برنامه ارجاعی شما آغاز می شود، می توانید تمام ارتباطات خود با مشتریان را در نرم افزار CRM ثبت کنید. نرم افزار سی آر ام می تواند ایمیل هایی که برای مشتریان ارسال می کنید و حاوی مواد تبلیغاتی برای برنامه شما هستند را ثبت کند. همچنین می توانید یادداشت هایی درباره هر تعامل با ارجاع دهندگان در پروفایل های تماس آنها اضافه کنید و مخاطبینی که به یکدیگر ارجاع داده می شوند را متصل کنید تا رابطه آنها را فراموش نکنید. از آنجایی که پایگاه داده سی آر ام به راحتی بین نمایندگان فروش قابل اشتراک گذاری است، تمام اعضای تیم شما بهروز خواهند بود. هنگامی که با مشتریان ارتباط برقرار میکنید، یک نماینده فروش می تواند پروفایل تماس آنها را باز کند و وضعیت برنامه ارجاعی آنها را مشاهده کند، داده های جدیدی اضافه کند یا آنها را به یک تماس ارجاعی جدید متصل کند. یک پایگاه داده قابل دسترسی و دقیق به نمایندگان فروش کمک می کند تا اطلاعات دقیقی با مشتریان ارتباط برقرار کنند، که آنها احساس کنند که به نوبه خود پیشرفت آنها در برنامه شناخته شده و ارزشمند است.
بیشتر بخوانید: امکانات نرم افزار سی آر ام CRM | ضروری ترین قابلیت های نرم افزار سی آر ام
ریفرال مارکتینگ و نرم افزار سی آر ام چه استراتژی هایی دارد؟
این استراتژی های بازاریابی ارجاعی می توانند به شرکتها کمک کنند تا با کمک مشتریان خود، بازاریابی موثرتر و کمهزینهتری انجام دهند. اگر میخواهید بازاریابی ارجاعی را شروع کنید، چند مفهوم اصلی وجود دارد که باید درک کنید.
۱. ایجاد محتوای قابل اشتراک گذاری
بهترین برنامه های بازاریابی ارجاعی برای ارجاعات موفق فراتر از ارائه تخفیف یا پاداش عمل می کنند. برنامه شما باید شامل محتوای قابل اشتراک گذاری مانند پست های بلاگ، راهنما های مفید و ویدیو های جالب باشد تا مشتریان بالقوه بتوانند برای تصمیم گیری درباره مناسب بودن محصول یا خدمات شما از آنها استفاده کنند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که پست های شما به راحتی قابل اشتراک گذاری باشند. این به معنای افزودن دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، مانند دکمه اشتراک گذاری در فیسبوک، بر روی وبسایت، پست های بلاگ و کمپین های ایمیل مارکتینگ شما است.
۲. ارائه خدمات مشتری عالی
ستون هر برنامه ریفرال مارکتینگ موفق، ارائه خدمات مشتری عالی است. اگر مشتریان از خرید خود راضی باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که شما را توصیه کنند و تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. شما میتوانید به چندین روش خدمات مشتری بی نظیری ارائه دهید:
- به مشتریان امکان تماس مستقیم از طریق تلفن، پیامک، ایمیل یا چت زنده را بدهید.
- تیم خدمات مشتریان خود را به خوبی آموزش دهید تا بتوانند به سرعت و به طور مؤثر به هر سوال، نگرانی یا شکایتی پاسخ دهند.
- بازپرداخت، تعویض و حمل و نقل را تا حد امکان ساده کنید.
- به تمامی بازخوردها در کانال های اجتماعی خود به سرعت پاسخ دهید.
۳. مشخص کردن اهداف
اهداف به کسب و کارها جهت می دهند و به اندازه گیری موفقیت کمک می کنند. هنگام ایجاد برنامه ریفرال مارکتینگ خود، به این فکر کنید که موفقیت برای شما به چه شکل است. وقتی بدانید که چه چیزی می خواهید به دست آورید، می توانید بر روش هایی تمرکز کنید که به شما کمک می کنند به هدف برسید. به عنوان مثال، اگر می خواهید مشتریان یک منطقه خاص را هدف قرار دهید، ممکن است سعی کنید فقط به افراد آن منطقه کوپن ارائه دهید. اگر به دنبال ارتباط با افراد خارج از شبکه مستقیم خود هستید، همکاری با یک اینفلوئنسر یا پلتفرم بازاریابی اینفلوئنسر می تواند به شما کمک کند به مخاطبان گستردهتری دستزسی داشته باشید.
۴. برنامه ریزی کمپین ها
با تعیین اهداف خود در ذهن، زمان آن رسیده است که برنامه ریفرال مارکتینگ خود را برنامه ریزی کنید. این فرآیند شامل انتخاب پلتفرم مناسب، راه اندازی ابزارهای ردیابی و تهیه و تحلیل یک استراتژی ایمیلی برای تشویق ارجاعات و توسعه مشوق هایی است که مشتریان را به اشتراک گذاری برند شما با دوستانشان ترغیب می کند. وقتی برنامه ای در اختیار دارید، می توانید با ایده های بازاریابی ارجاعی خود خلاقیت به خرج دهید. از کمپین های ایمیلی خلاقانه گرفته تا مسابقات در شبکه های اجتماعی، راه های زیادی برای انتشار نام شرکت شما وجود دارد.
ریفرال مارکتینگ و نرم افزار سی آر ام چند نوع است؟
بازاریابی ارجاعی یکی از موثرترین و کم هزینهترین روش های بازاریابی است. چندین نوع ریفرال مارکتینگ وجود دارد که می توانید از آنها برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید. در ادامه برخی از محبوب ترین انواع بازاریابی ارجاعی را بررسی کرده ایم.
مستقیم
ارجاعات مستقیم شامل درخواست از مشتریان فعلی برای معرفی افرادی است که می شناسند. می توانید از ایمیل یا حتی رویداد های حضوری برای درخواست ارجاع استفاده کنید. همچنین می توانید به فکر استخدام یک سفیر برند برای معرفی شرکت خود به مخاطبان گسترده باشید.
تشویقی
مشوق ها یک راه عالی برای تشویق مشتریان به معرفی دوستانشان است. چه کسی نمی خواهد از محصولی که قبلاً استفاده کرده و راضی بوده بیشتر داشته باشد؟ مشوق های بازاریابی ارجاعی می توانند شامل تخفیف ها، محصولات رایگان یا پاداش های نقدی باشند. اگر مشوق هایی ارائه می دهید، اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه کافی جذاب هستند که وفاداری مشتریان را تقویت کنند.
ایمیل
بیش از ۴ میلیارد کاربر فعال ایمیل، در سراسر جهان وجود دارد که آن را به یکی از قدرتمند ترین ابزارهای ریفرال مارکتینگ تبدیل می کند. با استفاده از بازاریابی ایمیلی، می توانید پیام های شخصی سازی شده ای به مشتریان و مشتریان بالقوه ارسال کنید تا آنها را از تبلیغات یا برنامه های ارجاع مطلع کنید. همچنین می توانید از خبرنامه های ایمیلی برای بهروز نگه داشتن مخاطبان درباره محصولات و خدمات جدید استفاده کنید.
بازخورد ها
بسیاری از مصرف کنندگان به بررسی های آنلاین به اندازه توصیه های شخصی اعتماد دارند. این به این معنی است که پرورش و ایجاد یک شهرت آنلاین مثبت از طریق بازخورد های مشتریان بسیار مهم است. می توانید مشتریان را تشویق کنید که بازخوردهای خود را در وبسایت شما ارسال کنند، یا رتبه بندی های بررسی محصولات خود در فروشگاه های آنلاین را تقویت کنید.
رسانه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی می توانند ابزار قدرتمندی برای ریفرال مارکتینگ باشند. حامیان شما می توانند تجربیات خود را با برند شما به اشتراک بگذارند، محتوای تبلیغاتی و پیامها را ارسال کنند یا حتی برای ارتباط با سایر مشتریان و مشتریان بالقوه پخش زنده برگزار کنند. می توانید برنامه ارجاعی با مشوق های ویژه برای افرادی که مشتریان جدید را معرفی می کنند ایجاد کنید یا به دنبال کنندگان وفادار برای تعامل با شما در شبکه های اجتماعی پاداش دهید. فقط مطمئن شوید که هنگام ارجاع مشتریان از یک URL یا هشتگ سفارشی استفاده می کنید تا بتوانید موفقیت برنامه خود را ردیابی و اندازه گیری کنید.
جمع بندی از ریفرال مارکتینگ و نرم افزار سی آر ام
ریفرال مارکتینگ یک استراتژی است که شامل ارائه امتیازاتی به مشتریان فعلی برای توصیه برند به دوستان خود و پاداش دادن به مشتریان جدید برای پیوستن به پایگاه مشتریان شرکت میشود. و انواع مختلفی از جمله به صورت مستقیم، تشویقی، ایمیل، بازخوردها، رسانه های اجتماعی این استراتژی به رسیدن به مصرفکنندگان بیشتر کمک می کند و حفظ، تعامل و اعتبار مشتریان را افزایش می دهد. بازاریابان از این رویکرد به دلیل مزایایی که برای شرکت هایشان دارد استفاده می کنند. نرم افزار سی آر ام می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا مطابق با برنامه ریفرال مارکتینگ خود عمل کنید. بازاریابی ارجاعی با کاهش هزینه های تبلیغات و افزایش بازدهی میتواند به عنوان یک استراتژی موثر و پایدار در برنامه های بازاریابی کسب و کارها مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه، استفاده هوشمندانه از این رویکرد میتواند به رشد و موفقیت بلندمدت کسب و کارها کمک کند.
برای آشنایی بیشتر با امکانات نرم افزار سی آر ام کلید و دریافت دمو و مشاوره رایگان، میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا پیشنهادی، خوشحال میشویم نظرات و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
6 پاسخ
با تجربه ای که از استفاده از کلید دارم میگم.
به نظرم با طراحی ساده و کاربرپسندش اجرای ریفرال مارکتینگ رو آسون کرده است.
خیلی خوشحالم که از خرید و استفاده از خدمات ما راضی هستین. نظر مثبت شما برای ما ارزشمنده و انگیزه ایه برای بهبود مستمر خدماتمون
چطوری باید مشتریا رو تشویق کنیم ریفرال مارکتینگ انجام بدن؟
میتونین با ارائه پاداش های جذاب، تخفیف ها و برنامه های وفاداری، مشتریان رو به ریفرال مارکتینگ تشویق کنین
چه مدل محتوایی برای تشویق مشتری ها به ریفرال مارکتینگ بهتره؟
محتواهایی مانند نظرات مشتریان راضی، داستان های موفقیت و ویدئوهای آموزشی می توانند بسیار مؤثر باشند.