در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوعاتی در ارتباط با “نرم افزار CRM کشاورزی” بپردازیم. نرم افزار سی آر ام صنعت کشاورزی ابزاری فناورانه است که به منظور مدیریت و بهبود روابط با مشتریان و بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار در حوزه کشاورزی طراحی شده است. البته در ادامه این محتوا سعی داریم علاوه بر ارائه تعریف دقیقی از “نرم افزار سی آر ام کشاورزی” به مواردی دیگری نظیر: چگونگی ساده سازی گردش کار در کشاورزی توسط CRM، چگونگی افزایش کارایی خرید با استفاده از CRM، اهداف اصلی CRM در صنعت کشاورزی، اهمیت جمع آوری صحیح داده ها در CRM کشاورزی، نقش مدیریت تماس در نرم افزار CRM کشاورزی، ضرورت ارائه نسخه موبایل و وب نرم افزار CRM برای کشاورزی و چگونگی کمک CRM به ارزیابی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی بپردازیم.
اهمیت و کاربرد نرم افزار CRM در صنعت کشاورزی
سرمایه گذاری در مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در بخش کشاورزی رایج تر شده است. CRM کشاورزی می تواند برای کسب و کار شما ارزشمند باشد زیرا به باز کردن فرصت های فروش بیشتر از طریق تجزیه و تحلیل مشتری و سرنخ کمک می کند.همچنین به شما کمک می کند. تا روابط تجاری بلندمدت و سازنده ای با توزیع کنندگان، مشتریان و نمایندگی های خود حفظ کنید و به دلیل پیش بینی تقاضای مشتری، تولید را دقیق تر و مطمئن تر برنامه ریزی کنید. آیا می دانستید که سرمایه گذاری فعلی در پلتفرم های نرم افزار CRM تولیدی در صنعت نسبت به گذشته بسیار بالاتر است؟ این امر عمدتاً به این دلیل است که ارائه دهندگان نرم افزار CRM به طور مداوم در تلاش برای طراحی و توسعه بهترین محصولات نرم افزار CRM برای صنعت تولید هستند و به طور خاص نیازهای پیچیده و منحصربه فرد عملیاتی آن را برآورده می کنند و مدیریت ارتباط با مشتری به همان اندازه برای بخش B2B مهم است. این می تواند به همسویی فروش و بازاریابی و بازاریابی درونگرا کمک کند.
هدف سیستم های CRM ایجاد روابط صحیح با مشتریان است. سیستم های روابط CRM فقط یک فناوری برای مدیریت کشاورزی و مدیریت پایگاه داده مشتریان شما نیستند. کاربرد صحیح این سیستم، استراتژی ای است که به شما امکان می دهد کیفیت خدمات را با تمرکز بر ترجیحات مشتریان و قدرت خرید آن ها بهبود بخشید. برای مثال، اگر مشتری شما همیشه یک نوع کود را سفارش می دهد، چرا مکمل های ویژه ای را که با کودها خوب عمل می کنند و اثر آن ها را تشدید می کنند، به او پیشنهاد ندهید؟ مدیریت ناشیانه داده های مشتریان با استفاده از فناوری CRM بزرگترین مانع در راه موفقیت و سود خواهد بود.
ابزارهای قدیمی در مقابل فناوری های جدید
اگر شما تنها کارمند شرکت خود هستید، می توانید به سادگی از یک دفترچه یادداشت، قلم و حافظه خود استفاده کنید. اما اگر تیم بزرگی دارید، تعداد مشتریان هر روز در حال افزایش است و اطلاعات زیادی مربوط به هر مشتری وجود دارد – از مناطق کشت شده، میزان دام گرفته تا اطلاعات تماس و جزئیات بانکی. اگر همه این اطلاعات در یک دفترچه کاغذی نوشته شود، بسیار ناخوشایند خواهد بود و علاوه بر این، ممکن است کاغذ به سادگی گم شود. و اگر نیاز به بررسی چیزی داشته باشید، باید چند ساعت به دنبال اطلاعات مورد نیاز بگردید. این مثل عصر حجر است، اینطور نیست؟ اگر می خواهید کسب و کارتان رقابتی باشد، باید به فکر اتوماسیون بسیاری از فرآیندهای کسب و کار، به ویژه موارد ساده ای که در بالا ذکر شد، باشید.
بازار فناوری اطلاعات سال هاست که راه حل های مختلفی برای اتوماسیون این کار ارائه کرده است. این صنعت از راه حل های چند منظوره برای هر نوع کسب و کاری متولد شد. اما از آنجایی که ویژگی های کسب و کار متفاوت است، هر زمینه ای نمی تواند از یک راه حل خاص بهره مند شود. به همین دلیل است که امروزه راه حل های فناوری اطلاعات جدیدی ایجاد می شوند که به شما امکان می دهند تمام فرآیندهای کسب و کار شرکت را در نظر گرفته و خودکار کنید. و حوزه کشاورزی نیز جایگاه خود را در اینجا پیدا می کند.
بيشتر بخوانيد: اصول سی آر ام CRM
CRM در فرآیند اتوماسیون
اما ابتدا، بیایید بفهمیم CRM در کشاورزی چیست؟ این یک ماژول برای مدیریت ارتباط با مشتری است، در مورد کشاورزی – با تامین کنندگان، خریداران، سیلوهای غلات، کشاورزان و غیره. این به کاربر امکان می دهد تمام مخاطبین را به روشی قابل استفاده ذخیره کند، اطلاعات مربوط به معاملات بالقوه، شاخص های بازار را وارد کند، به تمام سابقه قیمت ها و روابط دسترسی داشته باشد، و همچنین از حجم های موجود برای خرید از موضوعات مختلف بازار مطلع شود.
یکی از مهم ترین ویژگی های چنین ماژول های CRM کاهش تأثیر عامل انسانی و کاهش هزینه ها است. این سیستم بسیاری از فرآیندها را خودکار می کند، مانند:
می تواند بهترین پیشنهادات خرید را گردآوری و نشان دهد؛ گزینه های فروش موجود با در نظر گرفتن تدارکات و حمل و نقل به مقصد؛ می تواند کارایی کار هر مدیر را پیگیری کند؛ به شما امکان می دهد از راه دور کار کنید؛ هر کاربر فقط به پایگاه داده خود دسترسی دارد. بنابراین می توانید تمام موارد ذکر شده در بالا را فقط با استفاده از یک برنامه، چه یک برنامه تلفن همراه یا یک برنامه وب، انجام دهید. توسعه این نوع نرم افزار امروزه بسیار محبوب است.
مزایای استفاده از نرم افزار CRM در شرکت های کشاورزی
بیایید به مزایای مهم و فواید پیاده سازی CRM در صنعت کشاورزی نگاهی بیندازیم. برای جذب مشتریان بیشتر از تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کنید هر دو تیم فروش و بازاریابی در سازمان های کشاورزی می توانند از تجزیه و تحلیل داخلی CRM بهره ببرند. CRM در بخش کشاورزی قطعاً یک تحول آفرین است. به خاطر داشته باشید که داشتن یک دید 360 درجه به شما امکان می دهد تا بینش جامعی در مورد داده های مشتری خود به دست آورید.به عنوان مثال، با تجزیه و تحلیل فرصت های برنده و از دست رفته، می توان کارآمدترین و مؤثرترین تاکتیک های پرورش سرنخ و استراتژی های تعامل مجدد مشتری را برای شرکت خود تعیین کرد.تجزیه و تحلیل پروفایل های مشتری همچنین می تواند الگوهای رفتار مشتری را روشن کند، که برای بازاریابی ارزشمند است. شما می توانید بیشترین بهره را ببرید از:
- ذخیره داده های پروفایل مشتری، مانند نام شرکت، موقعیت مکانی، صنعت و سلسله مراتب تماس ها
- سابقه تعامل مشتری، مانند ایمیل ها و سوابق تماس تلفنی
- سابقه سفارش مشتری
پیش بینی فروش
به جای اینکه منتظر بمانید تا مشتریان به شما بگویند چه چیزی نیاز دارند، می توانید به راحتی پیش بینی کنید که چه محصولاتی در چند ماه آینده تقاضا خواهند داشت، با استفاده از نرم افزارهای تجاری مختلف و راه حل های CRM. باید بدانید که CRM به یک کسب و کار کشاورزی اجازه می دهد تا بینش های ارزشمندی در مورد رفتار مصرف کننده به دست آورد. این به شما امکان می دهد تا مصرف کنندگان را بر اساس حجم خرید اولویت بندی کرده و نرخ بسته شدن معاملات و بسیاری از جنبه های دیگر را از داده های تاریخی خود تجزیه و تحلیل کنید. و این داده ها هنگام پیش بینی فروش و رشد کسب و کار ضروری هستند.
پیش بینی دقیق تقاضا و فروش به ویژه برای شرکت های فعال در صنایع به سرعت در حال تغییر مانند الکترونیک، فناوری پیشرفته و خرده فروشی مفید است.
خوشحال خواهید شد که بدانید یک راه حل CRM کشاورزی می تواند به کسب و کار کشاورزی شما در کاهش زمان مورد نیاز برای توسعه یک محصول از مرحله ایده اولیه تا عرضه به بازار کمک کند، که برای پیشی گرفتن از رقبا بسیار مهم است.
زنجیره تامین کارآمدتر
فرآیندهای پیچیده و منحصربه فرد کسب و کار و زنجیره تامین (Supply chain) می تواند منجر به پیاده سازی های ناکارآمد و پرهزینه شود و تأثیر قابل توجهی بر بازگشت سرمایه مورد نظر شرکت شما بگذارد.
پیاده سازی صحیح یک سیستم CRM به شما امکان می دهد تا تمام اطلاعات حیاتی مربوط به زنجیره تامین خود، از جمله پردازش سفارش، موجودی، انبارداری، زنجیره های توزیع و ناوگان وسایل نقلیه را در اختیار داشته باشید. زنجیره تامین هوشمند و ساده شده می تواند با توانمندسازی شما در مدیریت برنامه های تولید، حفظ تامین مواد و انتقال سریع محصولات از محل تولید به بازار، نتایج فوق العاده ای برای کسب و کار شما به ارمغان آورد.
چگونه نرم افزار CRM گردش کار را در کشاورزی ساده می کند؟
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سیستم های اتوماسیون خاص باید برای انواع خاصی از فعالیت های اقتصادی انتخاب شوند که داده ها را تا حد امکان به طور کارآمد و مطابق با ویژگی های شرکت تجزیه و تحلیل کنند. اگر شرکت های فعال در تولید فولاد به روش های خاصی برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها نیاز داشته باشند، در کشاورزی، نرم افزار CRM به الگوریتم های کاملاً متفاوتی برای پردازش داده ها نیاز خواهد داشت. کشاورزی یک حوزه پیچیده و چند سطحی است که نیاز به انتخاب دقیق تری از CRM برای اتوماسیون و مدیریت شرکت دارد.علاوه بر این، هر بنگاه جداگانه در کشاورزی نیز نیازمند انتخاب نرم افزار مربوطه است. زیرا نرم افزار CRM علاوه بر کار با مشتریان، به پردازش دارایی های فیزیکی نیز کمک می کند. بنابراین CRM در کسب و کار کشاورزی باید برای هر حوزه به طور جداگانه توسعه یابد – خواه تولید محصول باشد، خواه پرورش گاو، پرورش خوک، شیلات و غیره.
وظایفی که نرم افزار CRM در صنعت کشاورزی انجام می دهد
برنامه های CRM مدرن برای تجارت کشاورزی این امکان را دارند که تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی را شمارش کنند، تعداد و وزن، کل تعداد دام، پیگیری گیاهان فصلی و سالانه و چرخه های رشد حیوانات مختلف را ثبت کنند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده در مورد گردش کار بنگاه کشاورزی، سیستم های CRM ویژگی ها و فرصت های زیر را به کاربران ارائه می دهند:
برنامه ریزی تقویمی و تهیه لیست وظایف مطابق با چرخه های طبیعی؛ حسابداری انبار و موجودی تجهیزات، منابع مادی، موجودی محصولات و مواد اولیه؛ کنترل ترازنامه و امور مالی؛ مدیریت صورت های مالی و اسناد؛ کنترل ساعات کار و نظارت بر کارایی کارکنان.
اهداف اصلی نرم افزار CRM در صنعت کشاورزی
هنگام طراحی یک سیستم CRM برای کشاورزی، باید اهداف کلیدی آن را به دقت مشخص کنید. این نرم افزار در درجه اول باید به حفظ روابط بلندمدت و پایدار با مشتریان کمک کند، که شامل کشاورزان، تامین کنندگان، توزیع کنندگان و سایر شرکای تجاری می شود. همچنین، CRM باید ارزش افزوده ای برای مشتریان فراهم آورد، چه از طریق خدمات بهتر، محصولات مناسب تر، یا اطلاعات مفید. افزایش وفاداری مشتریان و ایجاد تجربه ای راحت و آسان در تعامل با محصولات و خدمات شما نیز از اهداف اساسی CRM در این صنعت به شمار می رود.
جمع آوری داده ها
یکی از عوامل حیاتی در موفقیت CRM، فرآیند جمع آوری صحیح و سازمان یافته داده ها است. سیستم CRM شما برای بخش کشاورزی در ابتدا باید شامل اطلاعات مربوط به قیمت محصولات و خدمات و همچنین اطلاعات مربوط به چرخه عمر مشتری باشد. برای دستیابی به موفقیت، استفاده مؤثر از داده های مشتری ضروری است. با تحلیل داده های موجود در CRM، می توانید ارزش هر مشتری را ارزیابی کرده و آن ها را بر اساس این ارزش تفکیک بندی کنید. این امر به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی هدفمند و صحیح از طریق نرم افزار CMR کمک شایانی خواهد کرد.
بیشتر بحوانید: سرنخ چیست؟
مدیریت تماس
این ویژگی به شما امکان می دهد تا اطلاعات مربوط به مخاطبین خود را به شیوه ای سازماندهی کنید که برای شما کارآمد باشد. این شامل ثبت جزئیات تماس، سوابق تعاملات و سایر اطلاعات مرتبط است. با تفکیک مخاطبین به گروه های مختلف (مانند مشتریان بالقوه، مشتریان فعلی، تامین کنندگان)، می توانید لیست مخاطبین خود را بهینه سازی کرده و به سرعت فرد یا اطلاعات مورد نظر را پیدا کنید. این امر به بهبود ارتباطات و افزایش کارایی تیم های فروش و بازاریابی کمک می کند.
نسخه موبایل و وب برای افزایش دسترسی و کاربری نرم افزار CRM، ارائه آن در هر دو نسخه وب و پلتفرم های موبایل اهمیت دارد. این امر به شرکت شما و مشتریانتان امکان می دهد تا در هر زمان و مکانی به سیستم دسترسی داشته باشند. امکان استفاده از دستگاه های همراه، پیگیری رویدادها، دسترسی به اطلاعات و انجام وظایف را به صورت مداوم فراهم می کند، که برای مدیران و کارشناسان فعال در حوزه کشاورزی بسیار مفید خواهد بود.
ارزیابی ماشین آلات و تجهیزات
این قابلیت به سازمان های کشاورزی کمک می کند تا وضعیت فعلی و عمر مفید ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده را به دقت پیگیری کنند. این شامل ثبت اطلاعات مربوط به خرید، تعمیرات، نگهداری و وضعیت عملکردی هر دستگاه است. با داشتن این اطلاعات، می توانید از خرابی های ناگهانی و اتلاف وقت جلوگیری کرده و برنامه های منظم تعمیر و نگهداری را برای تمام تجهیزات خود تنظیم کنید، که در نهایت به افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها منجر می شود.
پس موفقیت CRM چیست؟
در ابتدا، اگر از آن عاقلانه استفاده کنید، مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. این امر فروش و سود شما، رضایت کارمندان و مشتریان را افزایش می دهد و همچنین هزینه های شما را کاهش داده و به جذب مشتریان جدید کمک می کند. هرچه شرکت بیشتر در مورد مشتری بداند، ارائه محصولات جدیدی که بیشترین نیازهای آن ها را برآورده می کند، برای سازمان ساده تر خواهد بود. نرم افزار CRM برای کشاورزی اگر به درستی از آن استفاده کنید، یک عصای جادویی واقعی است. همانطور که می بینید، هم برای کار با مشتریان و هم برای بهینه سازی کار داخلی گزینه خوبی خواهد بود. بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان با استفاده از CRM موفق می شوند، بنابراین شما هم نفر بعدی باشید که از آن استفاده می کند.
چگونه نرم افزار CRM می تواند کارایی خرید را افزایش دهد؟
بیایید مثالی از چگونگی افزایش کارایی (Efficiency) خرید توسط CRM را بررسی کنیم. مدیران تمام داده های مربوط به حجم محصولات زراعی، غلات، تعداد دام، از جمله شاخص های عملکرد و مناطق کشت شده را وارد می کنند. بر اساس این داده ها، CRM برای کشاورزی می تواند سودآورترین گزینه های معامله را مرتب و گردآوری کند. علاوه بر این، سیستم سابقه قیمت ها و محاسبات را ذخیره می کند و همچنین امکان انجام محاسبات خودکار را فراهم می آورد. تمام داده های مورد نیاز در داخل سیستم خواهد بود و دسترسی می تواند محدود شود تا هر کارمند فقط به تامین کنندگان خود دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، یک رئیس می تواند کارایی هر کارمند را از طریق CRM نظارت کند، تغییرات را پیگیری کند و غیره. هدف سیستم های CRM پیچیده کردن زندگی کاربران نیست، بلکه راحت تر و شفاف تر کردن کار کارمندان برای روسای شرکت است. با کمک ویژگی های مفید، کارمندان فقط بر روی کار اصلی تمرکز خواهند کرد. و به لطف ابزارهای ویژه، تصویر کاملی از رویدادها و پیش بینی ها به دست خواهند آورد.
نکاتی که در طول توسعه نرم افزار CRM باید در نظر گرفته شوند کپی لینک اگر تصمیم به ایجاد ابزار CRM خود گرفته اید، باید تمام ویژگی های ضروری و نکات کلیدی را که برای استفاده از خدمات خود باید دنبال کنید، در نظر بگیرید. و ما اصول اصلی فرآیند پیاده سازی CRM را برای شما فهرست خواهیم کرد. اهداف اصلی CRM باید مشخص کنید که نرم افزار شما دقیقاً چه کاری انجام خواهد داد. در مورد کشاورزی، باید روابط بلندمدت با مشتریان را حفظ کند، باید ارزش معینی برای مشتریان فراهم کند، وفاداری مشتریان را افزایش دهد و راحتی مشتریان در برخورد با محصول شما را افزایش دهد. جمع آوری داده ها یکی از راه های موفقیت، جمع آوری صحیح داده ها است. CRM شما برای کشاورزی باید در وهله اول شامل قیمت ها و اطلاعات چرخه عمر مشتری باشد. برای موفقیت از داده های مشتری استفاده کنید با استفاده از CRM خود در کشاورزی، باید ارزش هر مشتری را ارزیابی کرده و هر مشتری را بر اساس آن تفکیک کنید. موفقیت بالقوه شما در فرصت ایجاد یک استراتژی بازاریابی صحیح از طریق نرم افزار CMR نهفته است. مدیریت تماس این ویژگی به شما کمک می کند مخاطبین خود را به روشی که برایتان قابل قبول است تنظیم کنید. تفکیک مخاطبین به گروه ها به شما امکان می دهد لیست مخاطبین خود را سازماندهی و بهینه کنید تا به سرعت فرد مورد نظر را پیدا کنید. نسخه موبایل و وب اگر نرم افزار CRM را در هر دو نسخه – برای وب و برای پلتفرم های موبایل – ایجاد کنید، هم شرکت شما و هم مشتریانتان علاقه بیشتری به استفاده از آن خواهند داشت. امکان استفاده از دستگاه دستی، پیگیری رویدادها را در تمام مدت امکان پذیر می سازد. ارزیابی ماشین آلات و تجهیزات این ویژگی به سازمان کشاورزی کمک می کند تا وضعیت و عمر مفید ماشین آلات کشاورزی مورد استفاده را پیگیری کند. بنابراین، اگر نمی خواهید به دلیل خرابی غیرمنتظره تجهیزات خود وقت تلف کنید، CRM به شما کمک می کند تا تعمیر و نگهداری منظم تمام سخت افزار خود را فراهم کنيد .
جمع بندی:
این نرمافزار با هدف بهبود و اتوماسیون روابط با مشتریان و شرکای تجاری (تامینکنندگان، توزیعکنندگان و غیره) طراحی شده و مزایای متعددی را برای فعالان این حوزه به ارمغان میآورد. از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایجاد و حفظ روابط بلندمدت و ارزشمند با مشتریان. جمعآوری، سازماندهی و تحلیل مؤثر دادههای مشتریان برای درک بهتر نیازها و رفتارهای آنها.
- بهبود کارایی فرآیندهای فروش و بازاریابی از طریق مدیریت بهینه سرنخها و کمپینها.
- پیشبینی دقیقتر تقاضا و فروش بر اساس تحلیل دادههای تاریخی و روند بازار.
- بهبود مدیریت زنجیره تأمین از طریق نظارت بر موجودی، توزیع و لجستیک.
- افزایش کارایی داخلی سازمان با مدیریت وظایف، زمان و ارتباطات کارکنان.
- ارزیابی و مدیریت بهتر داراییهای فیزیکی مانند ماشینآلات و تجهیزات کشاورزی.
- دسترسی آسان به اطلاعات از طریق نسخههای وب و موبایل، امکان پیگیری امور را در هر زمان و مکان فراهم میسازد.
در نهایت، استفاده هوشمندانه از نرم افزار CRM در صنعت کشاورزی نه تنها منجر به افزایش فروش و سودآوری میشود، بلکه رضایت مشتریان و کارکنان را نیز ارتقا داده و به جذب مشتریان جدید کمک میکند. شرکتهایی که از این فناوری بهره میبرند، میتوانند با ارائه محصولات و خدمات متناسبتر با نیازهای مشتریان، جایگاه رقابتی خود را در این صنعت پویا و در حال تحول تقویت کنند.
برای آشنایی بیشتر با امکانات نرم افزار سی آر ام کلید و دریافت دمو و مشاوره ی رایگان، میتوانید با ارسال فرم با کارشناسان ما در ارتباط باشید. درصورت هر گونه سوال یا پیشنهادی، خوشحال میشویم نظرات و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.