در این مقاله قصد داریم به تعریف داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM بپردازیم. داشبورد مدیریتی سی آر ام یک ابزار تجسم داده است که داده های فروش و مشتری شما را به شکل قابل فهمی ارائه می دهد. این داشبورد معیارهای مهم را به صورت لحظه ای نشان می دهد تا شما را در جریان فعالیت هایی که منجر به فروش می شوند، نگه دارد. با داشتن یک داشبورد مدیریتی سی آر ام قابل سفارشی سازی، قادر خواهید بود که ببینید هر سرنخ در کدام مرحله از فروش شما قرار دارد و می توانید همه اطلاعاتی که شرکت شما درباره آنها دارد را مشاهده کنید. همچنین می توانید گزارش های عمومی تری اجرا کنید تا پروفایلی از مشتری ایدهآل خود بسازید.
داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM چیست؟
داشبورد مدیریتی سی آر ام یکی از ویژگی های اساسی نرم افزارهای سی آر ام است. این داشبوردها یک نمای سریع از فعالیت های فروش شما و شاخص های عملکرد کلیدی (KPIs) مهم ارائه می دهند و بیشتر بر تصاویر، نمودارها و ارقام تمرکز دارند تا بخش های طولانی متن. شما و تیم فروشتان می توانید از داشبورد مدیریتی سی آر ام برای دستیابی به بازبینی کلی از کارایی خط فروش و تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی استفاده کنید. قابلیت سفارشی سازی کامل داشبورد مدیریتی سی آر ام از مهم ترین ویژگی آن است. با این سفارشی سازی، می توانید شاخص هایی که برای شما و تیمتان مهم تر هستند را برجسته کنید. این شاخص ها می توانند شامل معاملات بسته شده، سرنخ های ایجاد شده، و البته KPIs باشند. داشبورد مدیریتی سی آر ام برای ردیابی پیشرفت اعضای خاص تیم فروش نیز به سوی اهداف مفید هستند. به طور کلی، داشبورد مدیریتی سی آر ام یک ابزار نوآورانه دیجیتال برای تجزیه و تحلیل داده ها و هوش تجاری است که شامل گزارش های ارزشمندی می شود.
داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM چگونه کار می کند؟
داشبورد سی آر ام یک نمای متمرکز از معیارهای مهم فروش ارائه می دهد که کارایی کسب و کار و کارکنان فروش را نشان می دهد. داشبورد سی آر ام به طور مداوم برای نمایشی سریع از معیارهای سی آر ام یا گزارش های مرتبط به روزرسانی می شود و از نمودارهای ساده تری استفاده می کند. داشبورد مدیریتی نرم افزار CRM می تواند بسته به آنچه که برای شرکت شما مفیدتر است تعداد زیاد یا کمی از شاخص های عملکرد کلیدی (KPIs) را شامل شود. هدف داشبورد این است که خلاصه ای سریع از داده های تصویری ارائه دهد، بنابراین در انتخاب معیارهایی که دنبال می کنید دقیق باشید. داده های اصلی که باید نظارت شوند می توانند شامل میانگین نرخ بستن معاملات، تعداد معاملات در خط فروش، اندازه میانگین معامله، نسبت های فعالیت مانند تعداد تماس های گرفته شده، و همچنین اطلاعات سطح بالا مانند رشد درآمد ماهانه باشند.
بیشتر بخوانید: امکانات نرم افزار سی آر ام CRM | ضروری ترین قابلیت های نرم افزار سی آر ام
داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM چه مزایایی دارد؟
کسب و کارهایی که تصمیم به سرمایه گذاری در یک سیستم سی آر ام می گیرند معمولاً به اتوماسیون وظایف روزمره یا مدیریت مخاطبین و مشتریان توجه دارند و در واقع گزارش ها و داشبورد مدیریتی سی آر ام مزیتی افزون است. داشبوردها قدرت تغییر روش کار، تصمیم گیری و ارتباطات شما را دارند. در ادامه به بررسی مزایای داشبورد سی آر ام می پردازیم.
ارائه دیدی جامع از مسیر فروش شما
داشبورد مدیریتی سی آر ام دیدی جامع از پایپ لاین ارائه می دهد. به عنوان مثال، شما می توانید تعداد معاملات و میانگین ارزش معامله در هر مرحله از خط فروش را مشاهده کنید. با قرار گرفتن داده های پایپ لاین در یک مکان متمرکز، فروشندگان می توانند اولویت بندی کنند و بر روی معاملات تمرکز کنند.
به روزرسانی های لحظه ای
داشبورد مدیریتی سی آر ام برخلاف جدول هایی که در جلسه ماهانه ارائه می دهید، به صورت لحظه ای به روزرسانی می شوند. هنگامی که به جدیدترین اطلاعات دسترسی دارید، می توانید به سرعت اقدام کنید و تصمیمات استراتژیک بهتری بگیرید.
اشتراک گذاری اطلاعات بهینه شده
با استفاده از داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM، هر سهام دار به اطلاعات فعلی دسترسی دارد، اطلاعاتی در میان انبوه ایمیل ها گم نمی شود و یک داشبورد واحد برای همه از هر دستگاهی و در هر مکانی قابل دسترسی است.
ایجاد داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM چه مراحلی دارد؟
داشبورد مدیریتی سی آر ام باید تمامی شاخصهای کلیدی عملکرد و معیارهای مرتبط با یک هدف مشخص را به شکلی خلاصه و بصری ارائه دهد. در ادامه مراحلی را که در ایجاد داشبورد مدیریتی سی آر ام باید طی کرد را بررسی می کنیم.
- انتخاب معیارهایی که می خواهید ردیابی کنید
اگرچه نرم افزار سی آر ام می تواند صدها معیار را نظارت کند، بهتر است شاخصی که بیشتر به اهداف فروش شما مرتبط هستند را انتخاب کنید تا کارایی بیشتری داشته باشید.
- بر اساس معیارها گزارش ایجاد کنید
گزارش های سی آر ام را با استفاده از لیست مهم ترین معیارهای آن ایجاد کنید. این گزارش ها تحلیل دقیق تری از اطلاعات برای یک دوره زمانی خاص ارائه می دهند.
- گزارش ها را به یک داشبورد اضافه کنید
با اضافه کردن گزارش های سی آر ام به داشبورد مدیریتی نرم افزار CRM می توانید معیارهای مهم را به صورت لحظه ای ببینید. همچنین اگر نیاز به اجرای گزارش جامع تری دارید، داشبورد سی آر ام نیز یافتن این معیارهای کلیدی را ساده تر می کند.
چه کسانی باید از داشبورد مدیریتی نرم افزار CRM استفاده کنند؟
داشبورد مدیریتی سی آر ام به تیم های فروش نمای کلی از پیشرفت قسمت های مختلف فرآیند فروش را ارائه می دهند. با این حال، داشبورد مدیریتی سی آر ام می تواند برای نقش های مختلفی غیر از فروش، از نظر برنامه ریزی کلی و تصمیم گیری نیز مفید باشند. در ادامه به فهرستی از امکاناتی که داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام ارائه می دهد، می پردازیم.
- داشبورد مدیریتی نزم افزار سی آر ام CRM می تواند به فروشندگان کمک کند تا بر پایپ لاین خود نظارت کرده و پیشرفت در برابر اهداف را پیگیری کنند. همچنین می توانند فعالیت های فردی را مدیریت و معاملات مناسب را اولویت بندی کنند.
- داشبورد مدیریتی سی آر ام به مدیران فروش نمای کلی از عملکرد تیم شان و وضعیت فروش بازار ارائه می دهد. این امر به آن ها امکان می دهد بازخورد های بهتری ارائه دهند و تصمیمات بهتری بگیرند.
- داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM می تواند توسط بازاریابان و تیم های بازاریابی سفارشی سازی شوند تا اطلاعاتی در مورد عملکرد کمپین ها با مخاطبان هدف شان نمایش دهند.
- داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM ابزاری مفید برای تیم های پشتیبانی مشتری جهت افزایش کارایی هستند. آنها می توانند از این داشبوردها برای نمایش میانگین زمان پاسخگویی و رضایت کلی مشتری استفاده کنند و سپس برای بهبود این معیارها تلاش کنند.
- داشبورد مدیریتی سی آر ام به صاحبان کسب و کار نمای کلی از سلامت کلی شرکت شان ارائه می دهند و به آن ها کمک می کند تا روندهای فروش، عملکرد تیم و فرصت های رشد را به صورت لحظه ای بررسی کنند.
بیشتر بخوانید: درون ریزی اطلاعات در نرم افزار سی آر ام CRM | مزایای درون ریزی اطلاعات در نرم افزار سی آر ام
داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM چه ویژگی هایی دارد؟
داشبورد مدیریتی سی آر ام جمع آوری مهمترین معیارهای سی آر ام را در یک مکان ساده می کند و پیدا کردن معیارها برای ایجاد گزارش های جامع تر را آسان تر می سازد. در حالی که هر پلتفرم نرم افزار سی آر ام طراحی داشبورد خود را دارد، بیشتر آنها دارای مجموعه ای مشابه از ویژگی های CRM هستند. در ادامه برخی از این ویژگی ها را بررسی می کنیم.
رابط کاربری آسان
از آنجا که اعضای تیم از بخش های مختلف و با سطوح مختلف تجربه، از سی آر ام استفاده خواهند کرد، دسترسی و تفسیر داشبورد مدیریتی سی آر ام به دانش خاصی نیاز ندارد. داده های داشبورد مدیریتی سی آر ام باید برای هر کاربر به راحتی قابل پیدا کردن، درک و استخراج باشد.
سفارشی سازی
تیم های شما باید بتوانند اطلاعاتی که برایشان ارزشمند و مفید است را نه بیشتر و نه کمتر مشاهده کنند. شما می توانید داده هایی که منعکس کننده کسب و کار، فرآیندها و پایپ لاین شما است را با استفاده از داشبورد مدیریتی سی آر ام که قابل سفارشی سازی است به صورت لحظه ای مشاهده کنید. شما نیازی به جستجو در داده هایی که برای شرکت شما بی ربط هستند نخواهید داشت تا بر اهداف اصلی خود تمرکز کنید.
مجوزهای کاربری
با کمک یک سی آر ام قوی، می توانید به کاربران در نقش های متفاوت، سطوح دسترسی مختلف بدهید. در حالی که برخی کاربران باید اجازه ویرایش داشبورد را داشته باشند، دیگران ممکن است فقط نیاز به اجازه مشاهده داشته باشند. این قابلیت به افزایش امنیت داده ها کمک کرده و از تغییرات ناخواسته در اطلاعات حیاتی جلوگیری می کند.
بیشتر بخوانید: مدیریت پروژه در نرم افزار سی آر ام CRM | اهمیت مدیریت پروژه نرم افزار سی آر ام
داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM چه اطلاعاتی ارائه می دهد؟
هنگام ایجاد داشبورد مدیریتی سی آر ام برای اعضای مختلف تیم های فروش، مارکتینگ و خدمات مشتری، ترجیحات و اهداف هر عضو تیم را در طراحی تجسم ها و طرح بندی، مد نظر قرار دهید. در ادامه مواردی را که باید در نظر گرفته شوند تا تصویر کاملی از وضعیت فعلی فروش، مارکتینگ و خدمات مشتری شرکت ارائه دهند را بررسی می کنیم.
- سرنخ ها و معاملات جدید: این داده ها می توانند به صورت لیستی از فرصت ها یا به صورت درصدی از ارزش کل فروش در همه فرصت ها نمایش داده شوند.
- فروش های پیش بینی شده: مقدار درآمدی که شرکت انتظار دارد در یک دوره فعلی یا آینده کسب کند، معمولاً در نمودار میله ای نمایش داده می شود.
- فعالیت های جاری و آینده: این ابزار همه فعالیت های نمایندگان فروش را دنبال می کند و به مدیران نمای کلی از نحوه صرف وقت تیم شان را ارائه می دهد
- اهداف درآمد فروش: نمایندگان فروش می توانند درآمد را با سال قبل، بین مناطق رقابتی و بین تیم های فروش مقایسه کنند و دیدی کامل درآمد های ورودی به دست آورند.
- کارایی نمایندگان فروش: برای بهتر، این داده به طور خودکار آمار عملکرد را هنگام تکمیل وظایف به گزارشی که به مدیران ارشد ارائه می شود، اضافه می کند.
- نظارت بر رسانه های اجتماعی: داشبورد مدیریتی سی آر ام فعالیت رسانه های اجتماعی را ردیابی می کند و با گزارش های آن را در یک مکان گردآوری می کند.
- مدیریت پرونده ها: داشبورد مدیریتی سی آر ام به مدیریت مواردی که مشتریان به دنبال پاسخ به مشکل یا شکایتی ثبت می کنند، کمک می کند.
چگونه داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM طراحی کنیم؟
داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام به عنوان یک مرکز اصلی برای ردیابی و تحلیل تعاملات مشتریان، عملکرد فروش و سلامت کلی کسب و کار عمل می کند. داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام بینش های لحظه ای ارائه می دهد و به کسب و کارها کمک می کند تصمیمات مبتنی بر داده بگیرند و کارایی را بهبود بخشند. این داشبورد باید کاربرپسند، قابل تنظیم و متناسب با نمایش شاخص های کلیدی عملکرد با اهداف کسب و کار همسو باشد. در ادامه مراحل ایجاد داشبورد مدیریتی سی آر ام قدرتمند که گزارش دهی را ساده کرده و از تصمیم گیری پشتیبانی می کند را بررسی می کنیم.
۱. CRM مناسب انتخاب کنید
انتخاب نرم افزار سی آر ام مناسب اولین قدم در این مسیر است. قبل از اینکه به بررسی راه حل ها بپردازید، تعیین کنید کدام معیارها برای گزارش دهی سی آر ام شما مهمتر است. سپس می توانید مطمئن شوید که CRM می تواند داشبورد مدیریتی مورد نیاز شما را ایجاد کند. البته، یک سی آر ام فروش باید بیش از داشبورد مدیریتی سی آر ام شامل ویژگی های دیگری باشد. ترکیب نمایش های بصری خود با ویژگی هایی مانند جریان های کاری خودکار، مدیریت مخاطبین، امتیازدهی به مخاطبین و سرنخ ها، پایپ لاین های قابل سفارشی سازی، پیش بینی های فروش و پیش بینی احتمال موفقیت معاملات و یکپارچه سازی با تکنولوژی موجود خود را در نظر بگیرید.
۲. اهداف خود را شناسایی کنید
داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM می تواند گزارش هایی را در مورد هر معیار نشان دهند. با این حال، چیزی به عنوان داده بیش از حد نیز وجود دارد. داشبورد مدیریتی سی آر ام نباید به هم ریختگی بی نظمی از نمودارها و گراف ها باشد، چرا که اعضای تیم باید زمان زیادی را برای جستجو در آن ها صرف کنند تا اطلاعات مهمی که نیاز دارند را پیدا کنند. اهداف هر تیم را به چند شاخص کلیدی کاهش دهید. همیشه می توانید تغییراتی انجام دهید، اما بهتر است با مهم ترین گزارش ها شروع کنید و از آنجا پیش بروید.
۳. فرآیند فروش خود را در نظر بگیرید
هر شرکتی فرآیند فروش و پایپ لاین منحصر به فردی دارد. ترجیحات شخصی شما باید در داشبورد مدیریتی سی آر ام سفارشی سازی شده شما منعکس شود. به عنوان مثال، اگر به شخصیت های مختلف با مسیر مشتری های متفاوت می فروشید، ممکن است بخواهید چندین نمایش داشبورد برای هر کدام داشته باشید و عملکرد فروش خود را بر اساس گروه هایی که از محصول کسب و کار شما استفاده می کنند، تحلیل کنید.
۴. داشبورد CRM خود را ایجاد کنید
شما در مراحل دوم و سوم داده های مربوط به شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) و فرآیند فروش منحصر به فرد خود را جمع آوری کرده اید. پس از آن، باید بدانید دقیقاً چه چیزی را در داشبورد مدیریتی سی آر ام خود داشته باشید. برخی از سیستم های سی آر ام قالب هایی برای ساده تر کردن ایجاد داشبوردها ارائه می دهند. بررسی کنید که یک قالب داشبورد مدیریتی سی آر ام به همان شکل یا با تغییرات جزئی چگونه با نیازهای شما سازگار است. سی آر ام گزینه های طراحی داشبورد شما را تعیین خواهد کرد، اما باید تصمیم بگیرید که داده های شما چگونه نمایش داده شوند.
۵. به روز بمانید
داشبورد مدیریتی سی آر ام گاهی تغییر می کند تا اهداف فروش و بازاریابی متغیر شما را منعکس کنند. هر چند وقت یکبار داشبورد را بررسی کنید. هنگام بررسی، با کارمندان هر تیمی که از سی آر ام استفاده می کنند صحبت کنید تا مطمئن شوید همه بخش ها می دانند چگونه وظایف خود را مؤثرتر انجام دهند. همچنین ویجت های غیر ضروری را از داشبورد حذف کنید. اگر هر یک از اعضای تیم هنوز هم داده ها را به صورت دستی جمع آوری می کنند، گزارش دهی سی آر ام می تواند این فرآیند را ساده کند.
جمع بندی از داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM
داشبورد مدیریتی سی آر ام منبع مهمی برای گزارش دهی فروش به فروشندگان، صاحبان کسب و کار و نقش های دیگر می باشد که به تصمیم گیری مبتنی بر داده وابسته است. داشبورد مدیریتی نرم افزار سی آر ام CRM نه تنها یک نمای کلی از داده های مهم به صورت سبک بصری و ساده قابل درک ارائه می دهد، بلکه پس از دانستن معیارها و اجزایی که می خواهید به طور منظم ردیابی کنید، به راحتی راه اندازی می شود. عملکرد داشبورد مدیریتی سی آر ام برای تشویق به همکاری مؤثر عالی است. اشتراک داشبورد مدیریتی سی آر ام بین بخش های مارکتینگ و فروش، جریان خط فروش را بهبود می بخشند. با داشبورد مدیریتی سی آر ام که وضعیت معاملات را بر اساس صنعت را نشان می دهد، بخش بازاریابی می تواند تعیین کند که کدام صنایع سرنخ های با کیفیت ارائه می دهند و تلاش های تولید سرنخ خود را در آنجا متمرکز کند. داشبورد سی آر ام خود را ایجاد و سفارشی کنید تا بهترین عملکرد را برای شرکت شما فراهم کند.
برای آشنایی بیشتر با امکانات نرم افزار سی آر ام کلید و دریافت دمو و مشاوره رایگان، میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا پیشنهادی، خوشحال میشویم نظرات و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.